dinsdag 14 maart 2017

Vanochtend


Vanochtend eerst naar mijn weidevogelgebied in polder Demmerik. Ik was wel nieuwsgierig of er al door de weidevogels  gebaltst werd en wat er zou zitten op het plasdras langs de Ter Aase Zuwe. Onderweg, o.a. in het reservaat ,ook langs de T.A.Z., werd wel druk heen en weer gevlogen door Kieviten en hier en daar een roepende Grutto, maar in mijn weidevogelweilanden was het erg rustig, met zo nu en dan een draaiende Kievit in de verte en een roepende Grutto op grote hoogte. Op het plasdras minstens 5 Tureluurs en twee Grutto's, dat hield dus niet over. Meestal moeten de vogels zo'n gebied ontdekken en dat kan best even duren.
Toch maar even naar Polder Groot Mijdrecht, misschien zitten er nog wat ganzen. Nergens, dus. Op het water van de Waverhoek telde ik ruim 200 Grutto's en 20 Kluten. De Grutto's verspreiden zich  over de polder als ze gaan nestelen, de Kluten zijn gearriveerd in hun biotoop. De laatste jaren doen de Kluten het goed in de Waverhoek.
Op weg naar huis toch nog zo'n 2000 Kolganzen en plm. 300 Brandganzen langs de Botsholse Dwarsweg. Zie foto.  Mooi het zonnetje erop, zodat ik drie halsringen kon aflezen. Daarover morgen meer.
De Brandjes zaten nu goed om ook bij hen eens kleurringen af te lezen. Maar het zijn pootringen zodat bij langer gras het veel moeite kost. Het is me tot nog toe niet gelukt hier in de Venen een Brandgans af te lezen. Daar baal ik toch een beetje van.
Tussen de ganzen een jaarlijks weerkerend verschijnsel: nestdraaiende Kieviten. Een paartje had het nogal druk, strootje smijten en laag op het nest zitten. Manlief er met opgestoken kuif omheen lopend. Ik mag daar het weiland niet in, anders had ik even gekeken. Kan best zijn, gezien het gedrag dat er een ei lag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten