woensdag 12 oktober 2016

Pootringen Grote Zilverreiger.


Jaren terug deed ik met een collega de PuntTransectTelling; op 20 verschillende plekken in de polder 5 minuten alle vogels tellen. Deze PTTelling bestaat nog en is een waardevol meetinstrument. Ik was de 5 minuten aan de Bovendijk aan het tellen toen ik plotseling een Grote Zilverreiger zag!! "Stop  de tijd, ik zie een Zilverreiger!!"Die wilde ik wel eens beter bekijken. Het was toen een zeldzaamheid.
Als je nu door de polder rijdt zie je elke kilometer wel een exemplaar. Op verschillende plekken slapen ze: in de Pot van de Nieuwkoopse Plassen, het Oortjespad, de afgraafputjes aan het begin van de Hoge Dijk, Den Hoef, etc. Ook in polder Demmerik vermoed ik een slaapplaats.
Als je er een ziet let dan eens op de poten. In meerdere landen,o.a.  Frankrijk, Hongarije, Belarus, worden ze voorzien van een gekleurde pootring met daarop een code. Het is de bedoeling dat je deze code en de kleur van de ring  doorgeeft. Je kunt terecht bij Olaf Klaassen van het Sovon en Jan Kramer van de FFF  ( j.r.kramer@hetnet.nl) Ook zonder code, maar wel de kleur geeft informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten