donderdag 7 januari 2016

Slaapplaatstelling ganzen.


Alweer een plaatje van de Grote Wije in de Botshol: Grauwe ganzen verlaten het water om te gaan foerageren in de weilanden. Ze hebben hier de nacht doorgebracht. Op het water, ik schreef het al eerder, om veilig te kunnen slapen.
Volgend weekend gaan we de ganzen tellen die slapen op de Waverhoek. Dat gebeurt 's morgens bij het licht worden. Ze vliegen dan massaal op en zijn dan duidelijk zichtbaar. Over het algemeen worden slaapplaatsen 's avonds geteld, maar ganzen komen dan pas in het donker aan op de plasjes en meertjes. Vandaar dat ik vanochtend in het donker naar de Waverhoek reed.  Om te oefenen. Ik stond nog maar net, plm. 8.00 uur, of er kwamen veel ganzen over die niet uit de Waverhoek kwamen, maar uit de Botshol. Duizenden. Ik denk in de richting van de 10.000. Omdat het in golven gebeurde en ze  nog moeilijk te zien waren heb ik van die ganzen geen duideijk beeld. Waarom zo vroeg? Ik denk dat de rietsnijders , onderweg naar hun werkgebied, ze hebben opgejaagd.
Toen het iets lichter werd gingen ook de Kolganzen uit de Waverhoek, ook in golven. Eerst de voorste, die schrokken van het autolicht van een aanwonende. Even later de middengroep en weer een kwartier later de achterste plassen. Ik kwam ruwweg ook op 10.000 Kolganzen. Ze trokken allemaal west. Na een kop koffie heb ik ze gezocht in de richting van Uithoorn. Maar van de pakweg 20.000 ganzen vond ik er maar duizend terug. Waar de grote bulk is gebleven? Ik weet het niet. Het kan best zijn dat ze er morgen wel zitten.
In m'n achtertuin langs Molenland las ik weer eens een Toendrarietgans af. Halsring U59mint. De gegevens waren nog niet ingevoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten