woensdag 20 januari 2016

Echtpaar Kolgans GY1 en GY2.


Ik hoorde zo weinig ganzen overtrekken de laatste dagen dat ik vermoedde dat ze de wijk hadden genomen naar de Delta. Meestal gebeurt dat als het dagenlang flink gevroren heeft, dus na die paar dagen vorst van nu zouden er nog wel  ganzen moeten zijn.  Ik vertrok vanochtend bij voldoende licht om dat eens te controleren. Wel,  ik ben niet verder gekomen dan m'n "achtertuin" ( polder de Derde Bedijking). Ruim 2400 Kollen,  een paar honderd Grauwe Ganzen en een enkele Brandgans zaten langs de wetering ( Zuidertocht), die naar het gemaal loopt tussen de Ooster- en de Westerlandweg. Gelukkig kwam de zon erbij zodat de halsringen beter waren af te lezen: echtpaar GY1 en GY2 zwart. Ook al afgelezen toen Tijs en ik een Roodhalsgans zagen langs de Proostdijerdwarsweg. Verder CS5zwart, op 13-11-12 geringd bij Harich in Gaasterland. Veel in Friesland verbleven en veel in de omgeving van Aurich. Op 4-4-14 afgelezen in Litauwen bij Silate op weg naar de broedgebieden in Noord Rusland.
Altijd als er ijs ligt gaan de ganzen het ijs op om wat water te zoeken en daarmee de dorst te lessen. Je ziet ze dan wat water slobberen en de snavel omhoog steken om het water de slokdarm in te laten lopen.( Op de foto vogels links).  Ze hebben blijkbaar moeite met het doorslikken. Terwijl ze het gras normaal binnen krijgen, zelfs als ze voorovergebogen lopen te grazen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten