zaterdag 31 oktober 2015

IJsvogel en Houtsnip

Ik probeer het weekend m'n weblog met rust te laten, zodat de boog even kan ontspannen. Doordeweeks ben ik elke dag gemiddeld enkele uren bezig een logje te produceren. Veel tijd gaat zitten in literatuurstudie.En dan moeten er ook nog geschikte foto's zijn of genomen worden. Dus vandaag zou ik vrij zijn, ware het niet dat enkele vogels roet in het eten gooiden. Nou, van mij mag dat vaker gebeuren: vanmorgen was ik bezig op de slaapkamer aan de tuinkant toen ik door de Lijsterbes heen een blauwe flits zag neerstrijken op de schutting. Wat is dat? Een IJsvogel? Goed kijken en ja warempel, een pracht beest. Ik kreeg geen tijd om de telelens te pakken, hij verdween naar de achterburen die een vijver hebben. Even later zag ik 'm de polder in vliegen.
De foto is van een collega, welke collega weet ik niet meer.
Toen om een uur of elf een telefoontje van één mijner zonen: er was een grote bruine vogel tegen het achterraam gevlogen en die zat nu op apegapen op de tegels. Had een lange snavel. "Hij zal wel doodgaan, zo ziet 'ie er uit". Hij was ongeveer zo groot als een duif. Ik kreeg al snel in de gaten dat het waarschijnlijk om een Houtsnip ging. "Kun je ven een foto nemen en doormailen"? Het was inderdaad een Houtsnip. Wat doet die in een stadstuin? Helemaal omsloten door bebouwing. Doortrek. Zelf heb ik ook wel eens een Houtsnip in de tuin gehad, maar hier staan toch minder grote huizen. Na enige huishoudelijke werkzaamheden afgerond te hebben ben ik gaan kijken. Gelukkig vloog de pechvogel net weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten