dinsdag 6 oktober 2015

Groen Kaardertje

Gister kondigde ik al aan dat er nog een spin op een foto gedetermineerd moest worden. Dat is inmiddels gelukt. Met wat geduldswerk heb ik vele bladzijden met spinnen op Nederpix.nl door geploegd en uiteindelijk zag ik 'm afgebeeld. Ja, ik zou ook een goed spinnenboek kunnen kopen, ik weet het. Maar er zijn nog veel meer diergroepen die zo regelmatig komen opdraven bij Sneuper waarvoor ik ook geen determinatiewerk heb liggen. Dus Nederpix is mijn redding en geeft veel voldoening om te bezoeken. Aanbevolen.
Ik zag weer een onregelmatig web, dit is echt voorlopig het laatste logje over spinnen en webben, bovenop een blad. Ernaast zat een soort afdakje dat ik wat optilde. Daar kroop een groen spinnetje uit en bleef temidden van zijn web zitten. Foto's nemen, deze was behoorlijk scherp. Het is een Groen Kaardertje, één van de weinige groene spinnen. Deze spint geen web met spaken maar een onregelmatig matje. Vanuit de schuilplaats lopen er een paar signaaldraden naar het web. De naam , waar het werkwoord kaarden inzit, heeft te maken met de speciaal gevormde spintepel, het cribellum, een soort kam waarmee hele fijne draden gevormd kunnen worden. Kaarden.
De wetenschappelijke naam is Nigma walckenaeri. Deze laatste naam komt van de  Franse arachnoloog ( spindeskundige) Charles Athanase Walckenaer (1771-1852).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten