donderdag 19 februari 2015

Zich wassende Knobbels.


Maandag j.l. trof ik deze Knobbelzwanen aan langs de Bovendijk: Maandag - Wasdag. Verbazingwekkend dat ze met zo'n lange hals, of juist dankzij die lange hals, overal bij kunnen. Alle vogels poetsen en het schijnt nog schoon te worden ook. Zo'n Knobbelzwaan is dus in het voordeel, ik denk dat er genoeg vogels zijn die met hun snavel niet bij hun achterste kunnen. Maar ze hebben hun poten ook nog. Of de zwanen die ook gebruiken weet ik niet, ganzen zie je regelmatig bezig met de poten. Zwanen hebben 39 tot 63 wervels. Ik denk dat een Knobbel aardig naar die 63 gaat.  De mens bijvoorbeeld heeft er "maar" 33, een koe 40 en een Giraffe moet het doen , ondanks z'n lange hals, met 44-54. Hij heeft net als de mens maar 7 halswervels, maar ze zijn veel langer.
Waarmee zwanen  zich wassen ? Naar mijn idee zijn ze hier vooral bezig met het invetten van de veren. De linker zwaan wrijft met zijn hals over de stuitklier die vet afgeeft en dat wordt door elders wrijven verspreid.
Zo zie je het ook vaak bij de eenden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten