woensdag 25 februari 2015

Boomklever


Ook geen vaste gast in het Groene Hart is de Boomklever. Ik heb 'm maar één maal in Mijdrecht gehoord. In de tuin midden in het dorp, gelegen tegenover de ABN-Amrobank. Hier, genomen door het vensterglas want het regende, op onze voerplaats. Altijd neem ik op vakantie de emmer met strooivoer mee. Brengt leven in de brouwerij. Het duurt altijd ruim een dag voordat het gevogelte het voer in de gaten krijgt, maar dan is het voor ons ook genieten. Een maand terug in het Sallandse hadden we gemiddeld 15 Koolmezen " over de vloer", dat zullen we hier niet halen. Er zitten hier meer Vinken. Uiteraard met het eenzame Roodborstje, meerdere Merels, die al last van de hormoontjes hebben, enkele Pimpelmezen en dan plotseling de Boomklever. Een sierlijke vogel met een brutaal opvallend geluid. Ik hoor ze meestal eerder dan ik ze zie.
Boomklevers eten insecten, maar in de winter gaan ze over op zaden. Deze hebben ze vaak in het najaar verzameld en in een groef van boomschors geklemd. Op de foto is een beukennootje vastgeklemd, ik vond meerdere op één boom. Deze voorraad wordt  in de loop van de winter genuttigd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten