donderdag 21 september 2023

Wolfspoot


Een mij onbekende plant, gebeurt wel vaker , ontdekte ik in het hieronder beschreven moeras van het Heihuis: de Wolfspoot. Het is een waterminnende plant  die teert op de resten van het jaarlijkse ven. Familie van de Lipbloemigen, de plant op de foto is, denk ik, uitgebloeid. Ik zie geen bloempjes, wel de aanzet van zaden. 

Als ik me bezig houd met de weidevogels ga ik altijd enkele bermen van mijn weilanden na , staat er iets leuks tussen? Ik kan me de Wolfspoot niet herinneren. Misschien te vroeg? 

Volgens de Flora van Nederland zou deze soort wel in het Groene Hart groeien. Dus Sneuper, opletten voortaan.

De bloemen staan in kransen rond de vierkante stengels in de oksels van de bladeren. Denk ook aan Dovenetel. De naam Wolfspoot heeft te maken met het ruige uiterlijk van de plant. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten