maandag 18 september 2023

Larve Steekmug (Culex pipiens)


      Ik heb, gehuisvest in de caravan, altijd een emmer met water bij de dissel staan.  Erin een paar gele doekjes die met allerlei schoonmaakklusjes gebruikt worden. Gewoon gemakkelijk. Maar deze emmer met water heeft een veel traditionelere oorsprong: plm. 25 jaar geleden werden m'n vrouw en ik lid van de NCC ( Nederlandse Caravan Club)  Door het hele land hadden we plm. 25 eigen terreinen.  Hier in de omgeving was het terrein naast het Henschotermeer onze stek bij uitstek.   De club ontgroeide in die tijd een beetje het elitaire karakter, maar sommige tradities bleven een langer leven beschoren: met Koninginnedag verzamelen bij de driekleur en werd het Wilhelmus gezongen; geen grondzeil in de luifel, voortenten waren verboden, zodat overal voor de caravans een prachtige grasmat lag.Was heerlijk met blote voeten. Ik kan nog wel even doorgaan, maar die emmer: bij elke caravan stond een emmer met water die in geval van brand kon worden gebruikt. Ik heb het gelukkig niet meegemaakt, maar toch. Ik zag Spechten uit de emmer drinken. 

En nu voor het eerst notabene larven rondzwemmend in mijn emmer! Regelmatig las ik op verschillende websites dat Steekvliegen gebruik maakten van zulke stilstaande wateren om eitjes in te leggen. Na verloop van tijd veranderen die in larven, die in poppen en die in echte Steekvliegen. Dus werd er gewaarschuwd door biologen, geen drinkbak voor vogels in de tuin, geen oude autoband in je tuin met een plas water, en dus geen emmer .  
Ik heb met wat glaswerk en een pipet wat larven uit  de emmer gevist en onder de binoculair gelegd. Een pracht beest. Zie foto. 

En gauw de emmer geleegd.                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten