vrijdag 15 september 2023

Weer eens een Spanner.


 Er is op het vaak door mij bezochte Libellenveldje maar weinig vlindergefladder. Zeker van dagvlinders, zo nu en dan een Klein Koolwitje , de Kleine Vuurvlinder is het talrijkst aanwezig. Ik kijk ook steeds uit naar een Koninginnepage die zich naar het noorden uitbreid en een bezoeker is van Schermbloemigen. Maar ik krijg nul op het rekest. Klein grut is er wat meer, dat zijn dan vooral de Micro's. Moeilijk te vangen en te determineren. 

Zo nu en dan komt een Macro, nachtvlinder, voorbij die direct opvalt door z'n grootte. Ook deze viel op, fotograferen lukte niet, te ver weg verborgen in de begroeiing. Heb 'm toen maar gevangen in een petri-schaal en thuis, in de caravan, gedetermineerd, en uiteraard weer losgelaten. Dat het een spanner was zag ik direct. Ik heb die naam in eerdere logjes verklaard. Die heeft te maken met de manier van voortbewegen van de rupsen. ( Ik denk dat ik minstens zoveel spanners als dagvlinders heb gedetermineerd). Dit is de Gestreepte Goudspanner, ook aan de achterzijde een goud-kleur. Verder een vrij veel voorkomende macro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten