vrijdag 29 september 2023

Mineerders


 De larve van een mineerder, vaak een klein  micro-vlindertje, maakt een mijn, een meestal lange tunnel in het parenchym, vulweefsel, van een blad. De doorsnede van een blad bestaat uit twee epidermissen ( opperhuid) en daartussen vulweefsel , ook  parenchym genoemd. De mijn op de foto zit aan de bovenkant van het blad, als je dit blad omdraait zie je niks. Het vlindertje legt een eitje in het vulweefsel en de larve die hier uitkomt graaft zich al etende (en poepende) een weg door het blad. De larve wordt dikker, dus de mijn wordt wat breder. Aan het eind (het dikst) verpopt de larve zich en komt het imago naar buiten. Dat is waar het bruin gekleurd is. Ik vermoed dat hier twee larven aan het graven zijn geweest. Mineerders zijn waardplant-trouw en heten dan ook vaak naar de waardplant waar ze eitjes leggen. Dus hier zou het de Gele Kornoelje-mineerder (?) kunnen zijn.

Op 15 mei 2015, 25 april 2017 en 5 oktober 2022 heb ik ook over mineerders geschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten