vrijdag 21 juli 2023

Ra, ra, wat is dit?


 Al een behoorlijk aantal jaren fotografeer ik, gelukkig met steeds betere camera's. Ik heb nu een paar jaar een Canon Eos met spiegelreflex maar  wordt door Canon op de huid gezeten om een systeemcamera R te kopen. Mooie boel, dan moet ik ook nieuwe lenzen kopen. Dus, ik denk er niet aan en ga door met de spiegel. Mijn foto-archief wordt zo langzamerhand behoorlijk groot, voor een amateur als ik , maar wat is groot? Van de meeste foto's weet ik nog wel de plaats van fotograferen,  maar ik moet meestal op de Exif-gegevens kijken wanneer de foto genomen is.

Bovenstaande  foto is genomen op 29-6-2017 bij het Henschotermeer in de buurt van Woudenberg ( Utrechtse Heuvelrug). Een prachtig gebied waar we meestal op een naastgelegen camping stonden. Ik maakte daar ook deze foto en ik wist tot aan zaterdag j.l. , 15 juli,  niet wat dit was en hoe dit ontstaan zou zijn. Regelmatig kwam ik de foto tegen en had nog steeds geen oplossing.  Maar zaterdag las en zag ik op de gratis  nieuwsbrief Nature Today hoogstwaarschijnlijk het antwoord op de jarenlange vraag. Allemaal littekens naast elkaar in cirkels rond de stam. De nieuwsbrief refereert aan een artikel uit het Vakblad Natuur, Bos en Landschap. De gaatjes worden gemaakt door Spechten. Vooral door de Grote Bonte Specht. Ze maken gaatjes met de hun bekende werkwijze van timmeren. Ze gaan door de schors heen om bij de houtvaten en zeefvaten te komen . Door deze vaten worden het boomsap met daarin de  gevormde suikers  vervoerd van boven naar beneden ( zeefvaten) en  wordt door de houtvaten water met daarin mineralen vanaf de wortels naar de bladeren in de kroon  vervoerd.  Door de hoge druk in de vaten wordt er water met oplossing door het 'getimmerde' gat naar buiten geperst. Hier drinken ze van en krijgen op deze manier water en voedsel binnen. Meerdere soorten bomen worden zo door Spechten onder handen genomen. 

Elke dag ontvang ik op de email de nieuwsbrief  "NATURE TODAY" gratis, 33.000 lezers, en zeer lezenswaardig. AANBEVOLEN !  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten