zaterdag 8 juli 2023

Een late Scholekster


 Na mijn verblijf in de bossen was ik gister weer eens in "mijn" weilanden in Demmerik. Alle weilanden zijn  omzoomd met riet, overigens in veel polders. Maar vogels op het weiland  zie je door dat riet niet. Ik geloof dat het  beleid is van de agrarische natuurverenigingen om dat te laten staan. Goed voor de biodiversiteit. Ik was vooral nieuwsgierig naar de plantengroei op het voormalige plasdras. Het stond nu vol met Kamille. Achterin zat een Scholekster,  die zich verdacht gedroeg. Een laat broedgeval? Nog geen jongen, dan zouden ze wel anders te keer gaan. 

Vandaag weer gelet op een eventuele Scholekster, vanaf  de met veel plantengroei bedekte dam met kijker gekeken. En ja, hoor.....ik zag ze wegsluipen. Doen Scholeksters altijd, eerst een stuk sluipen en dan wegvliegen. Ik had de plek goed gepeild en ....er  lagen twee eieren in het nest. Zie foto.
Een laat broedgeval, Scholeksters komen altijd een beetje later maar dit is wel erg laat. Ze hebben per jaar maar één legsel en zijn dus laat begonnen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten