vrijdag 7 juli 2023

Klein drama


 Ik moest iets gebruiken uit de schuur, 'k weet al niet meer wat, toen mijn oog viel op een klein bolletje onder de gegolfde platen van het dak: het begin van een Wespennest, dacht ik. Dus actie, want ik wil  geen groot Wespennest in mijn schuur. Bij de buren kunnen ze daarover meepraten. Maar eerst nog een paar foto's want het ziet er natuurlijk ontzettend mooi uit , zo'n mini-Wespennest. Toen met een stok het nestje los gestoten en viel het op het erf van de buren. Daarna de foto's de computer in en de determinatie-computer van  Waarneming.nl aan het werk gezet want ik vertrouwde de Limonade-wesp niet helemaal. Was het wel een Limonade-wesp? 

Het antwoord kreeg ik direkt: het was 69% zeker een Cryptische Veldwesp !!!??? Veldwesp ken ik niet, nu dus wel, en een Cryptische is uiterst zeldzaam. Ze hebben een specifieke kleurstelling en lijken veel op een Franse Veldwesp. Ik heb de waarneming ingevoerd op Waarneming.nl met de opmerking dat het wat mij betreft een Veldwesp spec. was Dus geen naam van een ondersoort.  Maar mijn werkwijze was rampzalig, vond ik. Ik had eerst de naam moeten afwachten om  pas daarna het nestje te verwijderen. Als ik geweten had dat het een wat zeldzamere soort is dan had ik graag het nestje gevolgd. Helaas, stom, weer wat geleerd. 

Er kwam al vrij snel een reactie  van een  validator ( dit zijn alwetende beoordeelaars) van waarneming.nl die meedeelde dat het een Franse Veldwesp was. Die reactie had ik wel verwacht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten