woensdag 19 juli 2023

Kraailook


 Ik was op de Boterwal om wat Orchissen te fotograferen, helaas, een rijke plantengroei, maar geen Orchissen meer. Ik denk dat ik te laat was. De planten, Riet, Kattenstaart, Vogelwikke, Rolklaver, Moerasspirea, allerlei Grassen, etc. etc. reikten wel tot 1,5 meter hoog. Gezien de maaiactiviteiten van het Landschap Erfgoed Utrecht elders in de gemeente, wordt ook hier binnenkort gemaaid. Dat gebeurt twee keer per jaar en wordt het maaisel afgevoerd om de bodem voedselarmer te maken. 

Er zullen zeker meerdere soorten planten zijn die ik niet herken en niet fotografeer. Een opvallend plantje dat ik niet kende maar me wel opviel, was het plantje op de foto: de Kraailook. Familie van de Ui. Denk aan Knoflook , Look zonder Look, Sjalot, Prei, Bieslook, Daslook, Ze hebben allemaal uiige geur, meestal een bol waaruit ze in het voorjaar tevoorschijn komen. Kraailook heeft ook bieslookachtige bladeren , lange sprieten, alle bloempjes bij elkaar, we noemen dit een broedbol. Als ze uitgebloeid zijn houd je een bolletje met hele kleine uitjes over. Zie foto. Hij is eetbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten