dinsdag 25 oktober 2022

Zicht op zonsverduistering dankzij de wolken.


 Ik kreeg net (12.00) hulp van de wolken: geen telescoop op het statief,  geen laag ISO, geen snelle sluitertijd, geen  klein diafragma en brandpunt op 400 mm. Niks hielp. Bij proefopnames lukte  het niet om zelfs maar een foto te nemen. De sluiter weigerde dienst. Alles ingesteld volgens de literatuur, waarschijnlijk schoot weer eens mijn theoretische kennis te kort om een fraaie serie te schieten. Ik zocht mijn troost in een glas witte Chardonnay en een stuk Vinkenthaler van Leon en Annie uit Demmerik, toen ik de zon dwars door de bewolking , die inmiddels  was toegenomen, zag schijnen. ZOWAAR, er ontbrak de aangekondigde hap. Snel de camera met telelens gepakt, gewacht op een lichtere plak in de wolken en HOERA, daar was íe. Met hap. Met P geplaat, alle automatisch. Geen moeilijke instellingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten