donderdag 6 oktober 2022

De Gele-Kornoeljegaatjesmaker.

 Zo, ik ben weer afgedaald naar plm. 5 meter onder NAP, de Derde Bedijking. De laatste weken genoeg bomen gezien, ik ben altijd blij weer in de polder te zijn. Al was het alleen maar door de meerdere mogelijkheden tot fotograferen. In het bos valt het me altijd tegen, de telelens is niet uit z'n hoes geweest. Elk landschap moet je leren kennen en  ben ik de laatste jaren regelmatig in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug geweest om wat kennis op te doen. Valt toch steeds tegen. 

Ben begonnen in de eigen tuin die nodig aangepakt moet worden, maar eerst de huishouding van de caravan opruimen. In de Gele Kornoelje zag ik onderstaand blad met een "mijn"van een mineerder, echter de totale gang was leeggegeten. Een mijn van een mineerder is een soort uitholling, de twee buitenste lagen van het blad, epidermis, blijven zitten. Hier niet dus, de determinatie-computer van waarneming.nl maakte er een vuurvlinder van ! Klopt dus niet. Na wat gezoek kwam ik op de website van de Vlinderstichting bij de mineerders terecht. Zodra een mineerder, een soort vliegje, op een bepaalde soort plant zijn gangen maakt wordt het beestje naar de plant genoemd. Hier dus op de Gele Kornoelje. 

Ik ben niet zeker van de determinatie door het ontbreken van de epidermislagen.



P.S. bij het naar huis rijden zag ik langs de Gagelweg 11 Koereigers ! Ze zijn al vaker waargenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten