donderdag 27 oktober 2022

Hazenleger


 Ik heb al heel wat hazenlegers gezien in mijn  veldbiologisch leven, maar ik kwam gister een leger op het spoor , nog nooit waargenomen. Ik had mijn cameraval weer eens aan een hek bij de dam tussen perceel 3 en perceel 4  gehangen. Wat er gefilmd werd...... daarover straks meer. Als ik in Gijs z'n weilanden ben maak ik vaak even een rondje langs de  natuurvriendelijke oevers die daar in het kader van een project in polder Groot Wilnis-Vinkeveen zijn  aangelegd. Ze zijn schuin afgeschaafd naar de sloot toe, maar in die paar jaar al weer behoorlijk begroeid. In het broedseizoen wordt erop genesteld, door de jonge kuikens gefoerageerd ( zie logje 31 mei 2017),  menig rivierkreeftje  verorberd getuige de hoeveelheid scharen die op plaatsen langs de waterkant bij elkaar liggen en een prachtige plantengroei met pioniersplanten. De pol planten op de foto boven steekt op een soort schiereilandje de sloot in, Het blauw achter de planten is de sloot. Plotseling in een flits spoot er een Haas uit, als hij was blijven zitten had ik niks gezien. Maar binnenin de pol was een prachtige holte bekleed met dode planten, dit leger wordt vaker gebruikt. 

De meeste legers zijn open en bloot een kuil in het gras waar de Haas, het Haas zeggen jagers, overdag uitrust en slaapt. (foto beneden) Soms alleen maar pure klei als ondergrond op een maisveld .



Dan de cameraval: alleen maar koeien die later op de dag in dat weiland zijn losgelaten tot mijn verrassing, want ze stonden eerst op 3. Ze hadden wel in de gaten dat er iets hing wat ze nog nooit gezien hadden. Eén koe ging de lenzen soppen met z'n tong. Daardoor een slecht wazig beeld. De enig vogel die duidelijk door het beeld liep was een Zwarte Kraai. Geen succes dus. Waar blijft die Visotter??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten