donderdag 4 augustus 2022

Sympetrum vulgatum


 Zo nu en dan vereert een libel de tuin met een bezoek. Jagend, daarbij vaak op delfde uitkijkpost neerstrijkend. Zo als hier een Steenrode Heidelibel (Sympetrum vulgatum) Ik heb een zwak voor deze soort, in mijn jeugdbondtijd heb ik ook aan libellen "gedaan" en één van de eerste grote libellen was de Sympetrum vulgatum, het kennen van de wetenschappelijke naam gaf toen aanzien bij de medeclubleden. Dus leerde je die zo mogelijk allemaal uit het hoofd. Ik kan die drang naar kennis van de latijnse soortnaam nu wel een beetje verklaren sinds ik het laatste boek over  en van Thijsse heb gelezen: het stikt van de wetenschappelijke namen. En dat was dus in die tijd en nog jaren daarna mode om daar ook mee te koop te lopen. 

Mijn Steenrode Heidelibel zit graag op de uiteinde van een afgestorven bloem van het Tongkruiskruid ( Ligularia przewalski), van hieruit jaagt de libel op andere insecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten