dinsdag 9 augustus 2022

Jong geleerd...


  Ik wilde in de tuin tussen twee potplanten doorlopen toen ik nog net het web van een spin zag en beter kijken leverde een spinnetje op. Niet groter dan het kopje van een kleine spijker, plm. 3 mm. Terug dus.  Het web en het spinnetje wilde ik fotograferen , wel 50 foto's geschoten en dit was de scherpste. Beweging van de camera, (waarom niet even een statief gepakt?) beweging van het web  door de wind speelden me parten en uiteindelijk na veel foto's weggegooid te hebben was dit de beste. Ook het web was zichtbaar.
Het is de onderkant van de spin, ik denk een Kruisspin , die over een maand 10 x zo groot is. Ik vraag me af of het uitstulpinkje aan de bovenzijde de spintepel is. Wonderbaarlijk dat zo'n klein spinnetje zo'n groot web kan spinnen, maar het haalt toch echt het spinsel uit zijn eigen lichaampje.  En de vorm en de spintechniek zitten opgeslagen op de paar chromosomen die ook dit spinnetje heeft.                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten