woensdag 15 juni 2022

Mijn Weidevogelseizoen afgelopen.


 Met een foto van een jonge Kievit neem ik afscheid van mijn weidevogelseizoen 2022. Vanmorgen het laatste nest, van een Kievit,  gecontroleerd , het zat verstopt in een Zuringplant, zie filmpje13 juni. Na mijn vakantie vond ik op het drooggevallen plasdras twee broedende Kieviten ( waarschijnlijk beide 2e legsel) het ene is uitgekomen op 4 juni, het andere wilde maar niet vlotten. Rond 14 juni kwam het eerste jong uit en toen was het wachten op de andere drie jongen. Een paar dagen terug zag ik bij één van de drie dat de schaal was aangetikt en enkele dagen later zag ik het snaveltje bewegen voor het gaatje. Dat is het begin van de "geboorte".  Echter het duurde en duurde maar, ik heb de cameraval erbij gezet en kon na 900 filmpjes concluderen dat er niet zo fanatiek meer werd gebroed. Regelmatig kwam het vrouwtje van het nest en erg vaak werd er met strootjes gesmeten, een reflex van een broedende Kievit. Vanochtend bleken de eieren koud, het gaatje was niet groter geworden, dus was de conclusie dat het nest verlaten was. Nieuwsgierig hoe de vork in de steel zat heb ik de eieren opengemaakt: het kuikentje was dood en de twee andere eieren  bleken onbevrucht te zijn.

Resultaten:  Vergeleken met vorig jaar, toen maar 4 nesten, nu weer wat beter. Kievit 5 nesten waarvan 5 uit, zij het dat in nest 5 maar één jong werd geboren , de andere verlaten. Grutto 3 nesten alle uit. Tureluur 4 nesten, alle uit. Slobeend 1 nest , maar werd gepredeerd. Helaas geen Scholekster, terwijl er wel een paartje in de polder zat. Dezelfde als voorgaande jaren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten