vrijdag 3 juni 2022

Eik.


 In mijn dagelijks uurtje in de tuin heb ik de vanmorgen gekochte planten geplant. o.a. een Tomatenplant. Ik geloof mini's, maar het bijzondere hoorde ik pas bij de kassa. Het was een Tomatenplant die men op een Aardappelplant heeft geënt. Dat kan omdat het beide Solanumsoorten zijn. De Tomatenplant draagt straks in de zomer Tomaatjes, hoop ik, en in de nazomer kun je enkele aardappels rooien!! Bij het verpotten zag ik al een aardappeltje. Op Internet allerlei reclame voor de Potatom. Ik ben benieuwd. Men bedenkt ook wat.

Biologisch minder gekunsteld is de groei van twee Eikjes in een oude hanging basket. Ik wilde de basket weer eens vullen en dacht aan Fuchsia's. Ouderwets, maar mooi! Nou komt een jonge Eik uit een eikel en dat zag en besefte ik pas toen ik  de Eikjes uit de aarde had gehaald: natuurlijk komt een jonge Eik uit een eikel, zie foto. Duidelijk een Tweezaadlobbige, een vrucht bestaat uit twee helften ( lobben). Blijft over de vraag : Hoe komen die eikels in de hanging basket ?? Ik vermoed dat een Gaai de eikels bij een Eik, waar staat hier in de buurt een Eikenboom?, heeft gehaald en als wintervoorraad in de basket heeft verstopt. Alle Gaaien verstoppen. Ik heb de twee Eikjes verpot, misschien wil mijn  nageslacht een Eik van hun vader op hun "landgoed" planten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten