dinsdag 7 juni 2022

Gele Kwikstaart


 

In mijn weidevogelgebied heeft een Gele Kwikstaart gebroed en voert nu de jongen. Boven het vrouwtje met insecten in de snavel en onder kijkt het mannetje toe.

Bij het controleren van de broedende Kieviten kwam ik twee keer de Gele Kwikstaarten tegen, alarmerend. Vanmiddag ging het vrouwtje op een honderden jaren oude boomstam in de sloot zitten en kon ik platen schieten. Uit  losse hand, er is vast wel één scherp. Het mannetje, veel meer geel aan het torso, zat in een pas gemaaid en geoogst perceel er naast de kat uit de boom kijkend. Thuis pas achter de laptop ontdekte ik de gevangen insecten in de snavel: ER ZIJN DUS JONGEN! Morgen driepootje mee en zitten met koffie. Als op perceel 2, het voormalige plasdras,  het nest is mag ik dat, voordat gemaaid wordt,  wel vinden.

Het vrouwtje heeft een vreemde vlek op haar lijf, het is geen fout in de lens of iets dergelijks. Alle foto's van het vrouwtje  laten die vlek zien. Maar wat het wel is , ik heb geen idee.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten