dinsdag 28 juni 2022

Klusser


 Nou ja, klusser. Als je wel eens een Wespennest hebt gezien dan wordt je even stil van verwondering en verbazing. Dat die beestjes dat met elkaar kunnen bouwvakken! Elk jaar zie ik dit verschijnsel, Wespen die het bovenste zachte laagje van bijvoorbeeld een teakhouten stoel afschrapen en dit gebruiken als een soort papiermaché om hun nest te maken. Aan de meerdere licht plekken in het hout zie je dat ze vaker hier bezig geweest zijn. Helaas is de foto niet haarscherp, maar ik kon er maar twee maken toen de Wesp wegvloog, waarschijnlijk naar het nest in wording . Maar onder het voorste gele monddeel zie een houtkleurig pakketje, dat is het hout wat de Wesp al verzameld heeft. Ik heb wel eens heel bolletje gezien. Ik ga in mijn archief op zoek naar een foto van een Wespennest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten