maandag 30 december 2019

Polder Groot Mijdrecht bijna leeg.


Vanochtend weer eens een Rondje Ronde Venen, ik ben uiteraard zeer nieuwsgierig of J20 terugkomt in onze omgeving. Maar de polder Groot Mijdrecht was op plm. 500 Kolganzen na leeg. Hier en daar wat Grauwe en Brandjes. Zie ook bovenstaande foto, genomen bij het Gemaal. Waar zijn ze? Eergister nog duizenden, nu verdwenen. Zou het vorstje er mee te maken hebben? Ik heb zittend, vanuit de huiskamer, behoorlijk grote groepen naar de Delta zien trekken.
In Polder Derde Bedijking, mijn achtertuin, waren ze wel aanwezig. Hebben die minder last van de kou?
Zaterdag drie halsringen langs de Hoofdweg, Mijdrecht: een echtpaar U23 en U24lime. Ik heb een half uur moeten turen en gissen welke code's ze hadden. Te ver weg. Uiteindelijk lukte het met sterk inzoomen  toch. Verder SN5zwart. Vorig jaar in Noord Oost Rusland geringd, begin dit jaar op Texel en nu deze winter in oktober bij Bremen afgelezen en nu hier.
Vandaag weer langs de Hoofdweg, Mijdrecht, D3Nzwart. Op 5-1-18 werd dit mannetje geringd in Maren Kessel, langs de Maas in NoordBrabant.Vorige winter in Noord Holland, Wijde Wormer,  op 28-12 in Eemnes en nu 30-12 hier. Er zaten een paar duizend, echter een boer verjoeg terwijl ik bezig  was met een tweede ring. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten