woensdag 18 december 2019

Halsringen F5Dzwart en GY1 zwart


Gister en eergister weer eens twee halsringen afgelezen, het houdt nog steeds niet over.
Langs de Hoofdweg van Mijdrecht las ik F5Dzwart af en gister langs de Hoofdweg in Waverveen GY1zwart. Steeds bij Kolganzen. De eerste bij Brandganzen en Grauwe Ganzen dit jaar, moeten nog komen.
F5D is een mannetje en op 24-1-2018 geringd bij Rottum, Heerenveen. Op 16 december dus hier, terwijl hij de 7e, 8e, 10e december bij Strijen op de Zuid-Hollandse eilanden zat. Op dezelfde plek waar regelmatig Dwergganzen worden gespot. Op 25 maart 2018 is hij een keer gezien in Polen op weg naar de broedgebieden van Noord-Rusland.
GY1 is al wat ouder, geringd de 7e november 2013 bij Eemnes. Regelmatig hier: Tijs v.d B., Kees J., zagen de gans ook in de polder. Zelf kreeg ik 'm in het vizier op 15-13-2015, 20-1-2016, 10 en 12-dec. 2018.  Op 28 maart 2015 en 28 maart 2016 was hij respectievelijk in Litauwen en Estland, ook op weg naar het noorden. Een paar dagen terug zat hij in de Meykeshoek in Vlaanderen. Nu dus hier.
De laatste dagen is er een enorme verplaatsing van ganzen, vaak hoog overtrekkend , dat wil zeggen dat ze verder weg vliegen, geen slaaptrek zoals je bij de Waverhoek kunt waarnemen, vlak na zonsopkomst.
Ik heb van GY1 foto's genomen maar door een verkeerde camera-instelling waren ze onscherp, dus weggegooid. Ik heb een archiefopname van een andere gehalsringde Kolgans afgedrukt: VRJzwart.


1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit, toch leuk dat je al wat hebt afgelezen. Het viel mij op dat aan de 'verkeerde' kant van de A2 ontzettend veel Kollen zitten. Momenteel rijden wij 3 x per week naar A'dam z.o. en zie ik tussen Loenersloot en Abcoude weilanden vol met 1000-den Kollen.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen