vrijdag 29 november 2019

Eerste halsring! AU5 zwart.


Eindelijk! Eindelijk m'n eerste halsring van het seizoen 19/20 afgelezen. Ik maak dit elk jaar mee, een slow start. Maar uiteindelijk komen ze, de halsringen. Geduld is een schone zaak.
Ik heb de laatste week ruim 5 uur Kolganzen geobserveerd, geen ringen. Vanmorgen dan de eerste. Ik was, na de huishoudelijke werkzaamheden van vrijdag ( boodschappen etc.) toch nog even m'n achtertuin ingegaan. Tussen de Ooster- en Westerlandweg zaten een paar honderd Kollen. Ik had het licht mee. Dat scheelt een stuk. Vanaf de Westerlandweg zag ik de gans zitten. Hij ging slapen. Dan is er nauwelijks iets te zien. maar ik zou en moest 'm hebben. Dus wachten. Nou weet ik uit ervaring dat  het meestal hazeslaapjes zijn. Na maximaal een kwartier gaan ze weer eten. Dat ogenblik kwam. Een zwarte ring met witte code: een hoofdletter A en een U maar het derde teken leek een 3. Weer kijken. Ik moest maximaal inzoomen om het te kunnen aflezen, een 5. AU5 dus.
Thuis ingevoerd op geese.com. Hij bleek in december 2014 geringd te zijn in Skarsterland, Rottum. In de buurt van Heerenveen.  Was veel in de oude DDR en Polen, een enkele keer in Zevenhoven, Hei- en Boeicop. Vandaag dus hier.
Op het kaartje zie je de afleesplekken.

Goed weekeinde en let op de ganzen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten