dinsdag 5 november 2019

In/op de vlucht.


Vanochtend even een uurtje in m'n "achtertuin" gevogeld: polder Derde Bedijking zat stikvol ganzen. Ik schat, toen ze massaal op de vlucht sloegen, zo'n 3. à 4.000. De aantallen nemen dus toe. Er waren veel, maar de meeste ganzen zaten zodanig in het midden tussen de hoofdweteringen dat er geen halsring was af te lezen. Te ver weg.Laag in het gras en veel in de aflopende bermen. Het lijkt wel een kwaal die aan het begin van elk ganzenseizoen opduikt, geen halsringen. Ik heb het er eerder over gehad, ik heb heb wel eens getwijfeld aan m'n ogen. Toch een nieuwe bril? Nee dus. De ringen kwamen vanzelf, alleen je moet er dan wel zijn.
Als ze ver weg zitten in deze polder hoop ik op Andries of boer Mur, die allebei redelijk snel verjagen. Dan gaan de ganzen misschien dichterbij zitten.
Het waren nu geen boeren die me hielpen, maar een klein helicoptertje. Als de dood zijn ze voor de wentelwieken. Ze horen 'm eerder aankomen dan wij. Dan gaan al die koppies omhoog en weet ik hoe laat het is. Alles op de wieken op de vlucht. Zie foto. Meestal gaan ze op hetzelfde weiland zitten of in de buurt. Het waren ruim 3.000 Kollen en een paar honderd Brandjes. Plus 20-30 Toendrarietganzen. Weinig Grauwe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten