dinsdag 12 november 2019

Gezinnetje Kolganzen.



Op 18 februari 2012 fotografeerde ik het gezin Kolganzen met de halsringen 5VJ (adult), 5VN(adult) en de kinderen 5VB en 5VP. ( zie foto boven en de kopfoto)  Ik had geluk dat ik ze dichtbij de Poelweg kon vastleggen. Een paar tellen later gingen ze op de wieken ( kopfoto).
Ik ben altijd nieuwsgierig wat er van zo'n gezin terecht komt. Op Geese.org kunnen de, met een halsring of pootring, geringde ganzen gevolgd worden. Op CR-birding zie je dat bij bijna alle soorten vogels  ringonderzoek plaats vindt.
Ik heb al eerder over dit gezin geschreven, logje 29 september 2017, nu was ik benieuwd of er na die tijd nog aflezingen zijn geweest.
Geese.org: adult 5VJ ( links op de foto)  is als laatste door mij waargenomen bij het maken van de foto ( 18-2-2012) langs de Poelweg, Waverveen. Na die tijd niet meer waargenomen.
adult 5VN (rechts op de foto) als laatste in Giessendam op 8-4-2013. Op 5-2-2014 doodgemeld vanuit Wartena (Fr.) Misschien geschoten? Er staat in Geese.org geen naam van een waarnemer bij.
juveniel 5VB ( in het midden links) : laatste waarneming 7-11-17 in Leer (Duitsl.) Deze gans is 43x afgelezen.
juveniel 5VP ( midden rechts) leeft hoogstwaarschijnlijk nog. Op 2 november 2019, vorige week dus, is hij afgelezen bij Waal en Burg op Texel. Deze gans is 63x afgelezen, veelal op Texel en was in mei nog in Finland, op weg naar Noord Rusland.

Aan het eind van de winter krijgen de jongen een kleine kol, de buikstrepen ontbreken nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten