maandag 16 april 2018

Onverwachte plaats (Weidevogelbeheer 6)


Lezers die mij al jaren volgen weten dat ik in deze tijd vaak in de weilanden van Demmerik loop en zit. Ik doe het vrijwillige weidevogelbeheer bij boer Gijs van Eck. Mijn ervaringen beschrijf ik meestal in een weblogje. Zo mogelijk met een foto, zoals bij alle logjes. Bij weidevogelbeheer gaat het om de nesten te vinden: zijn er dit jaar weer minder Grutto's en Kieviten? Zitten de Scholeksters weer op hetzelfde perceel? Meten is weten. Verder zorgen we, de vrijwilligers, ervoor dat de nesten gemarkeerd worden , zodat er bij het maaien om het nest heen gemaaid kan worden en er een behoorlijke plak gras blijft staan voor de kuikens. Ook kunnen de koeien in het weiland met de nesten gaan grazen, zodat de nesten beschermd moeten worden door een nestbeschermer. Gijs zet liever een schrikdraadje om het nest, daar hebben we betere resultaten door.
Het is not done bij natuurfotografen om een nest te fotograferen, de vogel wordt met opzet van het nest gejaagd. In mijn geval moet ik juist het nest vinden om te kunnen beschermen. Ik maak dan ook wel foto's, ook al ter leringe.
Op de bovenste foto staat een Kievitsnest dat ik eindelijk vond in de natuurberm. Dit is een schuine berm van het weiland die afgeschoven is , waardoor er een rijke plantengroei ontstaat. Vaak wordt hier niet genesteld, nu dus wel. Op dit weiland moest een Kievit zitten, de dag ervoor had ik het hele perceel afgezocht. De dag erna stond ik weer in m'n mobiele schuilhut te kijken, toen ik eindelijk  in de gaten kreeg dat het nest in de schuine berm moest liggen. Dat bleek te kloppen. Ik heb één keer eerder een nest zo dicht bij de sloot gehad. Meestal sla ik bij het zoeken de laatste meter voor de sloot over. Het kan dus toch, daar een nest.
Het deed me herinneren aan een foto van Jan van Haastrecht met een Kievitsnest bovenop een molshoop. Uitzonderlijke plekken .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten