woensdag 18 april 2018

Kreeft aan de wandel.


Vanochtend trapte ik bijna op een Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft. Het beestje was op weg van  het droogvallende plasdras naar de diepere weteringen tussen de weilanden. Het water heeft hier ruim een maand gestaan en toch zitten er al kreeften in. Als de kreeft bedreigd wordt gaat íe op zijn rug liggen en steekt de grote scharen wijd uit. Hij dreigt ermee. Duidelijk is te zien dat de poten aan het borststuk zitten , de kop met de twee ogen steekt hij naar voren en hij ligt op het staartstuk.
In het logje van 2 april beschreef ik een "smidse". Hier lagen verschillende delen van meerdere kreeften en ik vroeg me af welke predator daar bezig is.
Toevallig sprak ik daar een paar dagen geleden Piet Heemskerk , hij onderzoekt al jaren de kreeften in de omgeving van Vinkeveen. Piet dacht dat de predatoren van de smidse  Meerkoeten zijn of reigers, Futen klimmen niet aan de wal om een kreeft te slopen, dat doen ze in het water. Meerkoeten en reigers wel. Het is vaak een heel gevecht om de kreeft met de zachte onderkant boven te krijgen zodat ze makkelijker bij de spieren kunnen.

Onze Boomkruiper haalt nog steeds kelkblaadjes van de Magnolia op om in het nest te gebruiken.

In de mooiste berm van de Ronde Venen staan weer tientallen bloeiende Kievitsbloemen. Wat een prachtig gezicht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten