zaterdag 16 september 2017

Duizenden Kokmeeuwen en één Kemphaan.


Gister moesten we even naar Leidse Rijn en dan ga ik altijd door Demmerik, het is de kortste weg naar de A2, maar niet de snelste. Het gaat me niet om de snelheid maar meer om even Demmerik te zien. dat is mijn favoriete polder in de omgeving. Tot mijn verbazing had Gijs, mijn weidevogelboer, twee huispercelen helemaal bruin, dood gras. Met duizenden meeuwen. Vanochtend weer gekeken  met de benodigde apparatuur: camera's, lenzen en telescoop.Het waren allemaal Kokmeeuwen, er zaten nauwelijks andere soorten tussen. Wel wat Spreeuwen en een vogel ( zie foto) die ik niet direkt op naam kon brengen. Ik moest denken aan een Kemphaan, maar deze had grijze poten. Volgens de boeken is het dan waarschijnlijk een juveniel. Volwassen Kemphanen hebben geel-oranje poten.
Gijs informeerde desgevraagd dat er opnieuw was ingezaaid, maar dat het opgekomen gras door het hoge water op het weiland is doodgegaan. Daardoor komen ook bodemdieren omhoog die geen bescherming vinden door het gras en een "tafeltje dekje" vormen voor de vogels.

Goed weekeinde, met wat meer zon.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten