dinsdag 23 mei 2017

Laurier als zonnebank


Wie z'n insectenkennis wil ophalen moet eens bij  een Laurierstruik gaan zitten. Vooral op deze zonnige warme dagen zitten vliegende insecten graag op een blad in de zon. Het zijn koudbloedige dieren, die graag de zonnewarmte gebruiken om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Ik zag twee wantsen paren, maar die waren uiteraard verdwenen toen ik m'n camera had gepakt. Even later deze wants, met wat tegenlicht, maar hij komt toch goed uit de verf. Ik heb vroeger wel eens wat aan wantsen gedaan, maar dat is lang geleden en mijn aandacht was meer gericht op de wantsen in het water, bijvoorbeeld Notonecta's ( Ruggezwemmers). Die konden venijnig steken.
De wants op de foto is denk ik, een Bruine Wants maar het kan ook een Zuringwants zijn. Misschien vind je ' m terug op Nederpix.nl  ( album Insecten).
Die donkere gaatjes op zij zijn de ademopeningen, de tracheëen. Hier achter zit een heel buizenstelsel waardoor zuurstof in het lichaam gebracht wordt en uiteraard gasvormige   afvalstoffen naar buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten