dinsdag 1 maart 2016

Onbekende eend


Gisterochtend weer eens de Waverhoek bezocht, 't werd tijd. Over het algemeen worden dezelfde soorten waargenomen, zie waarneming.nl, zo nu en dan kom je wat leuks tegen. Volop Grauwe Ganzen, enkele Kollen, Bergeenden, Krakeenden, Smienten ( bij de mannetjes begint de kopstreep al behoorlijk wit te worden), zo'n 20 Pijlstaarten, 400 Wintertalingen, wat Slobeenden, Kieviten, Scholeksters en twee Grutto's. Die beginnen ook terug te komen. verder drie Lepelaars. Ze hadden geen pootringen. Zie kopfoto gister geplaatst. Door de telescoop kreeg ik aan de overkant van het water een voor mij onbekende eend te pakken. Slapend. Op de foto een beetje links van het midden. Grijs, zwarte kop met witte vlekken/strepen en een vuilgeeloranje buik. Nog nooit gezien. De koptekening was ook niet duidelijk op die afstand, misschien een Pijlstaart. Een bastaard?

Ik kon die gekleurde buik niet plaatsen. Gelukkig kreeg ik hulp van een helicopter, anders door mij verfoeit, nu welkom want bijna alles ging op de wieken. De grotere eenden niet, maar ze verplaatsten zich wat. Ook onze onbekende eend. Ik kon 'm nu van opzij bekijken , toch een Pijlstaart. Met gekleurde buik. Waarschijnlijk door een vieze sloot gezwommen, vandaar de gelige kleur. Mocht het een bastaard zijn dan zou ik niet weten wie de ouders zijn geweest.
Dezelfde helicopter bracht me op het spoor van een groep Kollen aan het eind van de Botsholsedwarsweg bij het parkeerterreintje. Driehonderd ganzen, één halsring. Toevallig op deze plek, waar ze eigenlijk nooit zitten , een oude bekende RYKzwart. Op precies dezelfde plek eerder afgelezen. Op 21-1-2011 geringd in Eemdijk. Dit vrouwtje was de laatste maanden steeds in Waverveen en omstreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten