donderdag 17 maart 2016

Roekenkolonie


Ontdekte ik vorig jaar november hier in de buurt een grote groep Roeken, foeragerend op het veld. Nu zie ik waar ze toen naar toe vlogen in de loop van de middag. Op de helling van  de hoogste "berg" van Nederland hebben ze hun kolonie in een oude kloostertuin. Ons verblijf is hier vlakbij. Zodra je buiten komt hoor je de rauwe kreten van de Roeken. Gister heb ik geprobeerd de nesten te tellen. Ik kwam uit op 98, rond de 100 dus. Ik zal een nest gemist hebben. Door de telescoop zag ik dat er al vogels in de nesten zaten, maar of er al gebroed wordt? Er werden felle gevechten geleverd om een nest. 4 krioelende vogels op een nest, waarvan er twee na verloop van tijd zich terugtrokken. Ik moest aan de kolonie denken bij de oude afslag naar Vinkeveen. Een kolonie tussen de auto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten