donderdag 24 september 2015

Wants



Een paar dagen terug, toen de zon nog scheen, fotografeerde ik een wants in onze tuin. Niks bijzonders denk ik, die komen wel meer voor. Toen wist ik niet meer dat het een wants was. Ik werd op het spoor gezet door een foto in de laatste nieuwsbrief van Waarneming. nl  van een zeer zeldzame wants, de Jeneverbesrandwants,  die ontdekt werd ergens in Twente. Ik vermoed dat dit een Bruine Wants is, na raadpleging van het insektenalbum op Nederpix.nl.
In mijn jeugdbondtijd heb ik , naast vogels en libellen, ook wat aan waterwantsen gedaan. Notonecta glauca , het Bootsmannetje, heeft me zo nu en dan flink gebeten.

Het schijnt dat de zon wat meer gaat schijnen, zodat we weer even de bossen van de Stichtse Lustwaranda, zeg maar de Utrechtse Heuvelrug,  gaan opzoeken. Daar is ook natuur, genoeg voor wat logjes, hoop ik.

1 opmerking:

  1. Hallo,
    Je zit in de goede familie. Het is een Smalle randwants - Gonocerus acuteangulatus. Je kunt het ook opzoeken in het familie overzicht van Waarneming: http://waarneming.nl/familie/view/1571. Het is een zuidelijke wants, die vroeger zeldzaam was, maar die zich nu over Nederland heeft verspreid. Mooie foto!

    Groeten, Thijs, http://www.tuin-thijs.com/wantsen.htm

    BeantwoordenVerwijderen