zondag 3 mei 2015

Scholeksters op het veen.


Tot mijn verbazing, gelet op de plek,  heb ik gister weer een paartje broedende Scholeksters gevonden. De andere was gepredeerd, waar dat paartje  gebleven is? Dit stel is al een behoorlijke tijd aan het broeden , gezien hun gedrag. Van tijd tot tijd moeten de boeren baggeren om hun sloten schoon en open te houden. Langs de sloten heb je dan lage baggerdijkjes van ruim een meter hoog,  die grotendeels uit veen bestaan. Je zou het, opgedroogd,  zo kunnen gebruiken als brandstof. Ik moest langs zo'n baggerdijkje op weg naar een perceel dat binnenkort gemaaid wordt. In de verte kwam een Scholekster tevoorschijn, waar vandaan kon ik niet goed zien. Maar hij/zij sloop niet weg, maar bleef staan. Even later kwam de ander ook op het dijkje. Stil, niet alarmerend zoals ze zo goed kunnen. Ik vermoedde wat en ben langs het dijkje gelopen. Met de ontdekking van het nest! Als je als soort bovenop een kantoorgebouw/schoolgebouw ( in mijn tijd op het VLC hadden we jarenlang een nest boven biologie en natuurkunde, goede smaak!)  kunt broeden dan ook op een dijkje van een meter hoog. Ik heb  toch maar een stok in de buurt gezet hoewel er niet op dat dijkje gemaaid wordt. Na raadplegen van Gijs, de boer, blijft de stok staan. De opgedroogde veenbagger wordt wel eens weggehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten