vrijdag 29 mei 2015

L.H.B.eitjes



Zo, we zijn weer terug in de polder. Het lijkt er  op dat het 5 m. onder N.A.P. warmer is als 5 meter erboven. Klopt, hoger in de atmosfeer koelt het af, maar bij 5 meter al? Onzin natuurlijk. De sleurhut schoon afgeleverd bij de stalling van m'n oud leerling Hans en nu gaan we klussen. Maar eerst de tuin, wat er in bijna 14 dagen kan groeien! Eerst maar eens een Cotoneaster ingekort die het halve pad afsloot, toen het grasveldje gemaaid. Jazeker, we hebben nog ouderwets gras in het midden van ons groene paradijsje. In de zomer heerlijk koel. Een Pluimhortensia bevrijd van zijn belagers, een Laurier en een Sneeuwbes, zodat 'ie weer lucht en licht heeft. Een Rode Hazelaar ingekort zodat ik weer naar mijn vrouw kan zwaaien als ik naar het dorp moet. En bij die hazelaar zag ik op een al geknipt blad aan de onderkant een klein geel kloddertje, wat is dat ? Ik ben altijd op zoek naar zulke kleine afwijkinkjes, is een tweede natuur geworden. Bij beter kijken zag ik dat het kleine bolletjes waren, eitjes dus. In eerste instantie dacht ik aan de eitjes van een Elzenhaantje waar ik een paar dagen terug over schreef, maar na wat gegoogle ben ik ervan overtuigd dat het eitjes zijn van een Lieveheersbeestje. De kleur klopt, maar ik las ook ergens de opmerking dat ze vaak eitjes leggen dichtbij hun voedsel, de bladluizen. Het is dit jaar wel bar met de bladluizen, meestal hebben we ze in de Jasmijn, maar vooral in de Vuilboom, maar nu ook in de Rode Hazelaar, niet te weinig. Op de foto zitten er een paar naast de eitjes. Duidelijk is het oog te zien. Ik denk dat deze bladluizen al lang overleden zijn als uit de eitjes uiteindelijk het imago , LHBeestje, is ontstaan. De cyclus  ei , larve, kever duurt ruim 5-6 weken.  De Bladluizen zijn dan al weer enkele generaties verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten