donderdag 14 mei 2015

Franjekopje

Ik kom nog even terug op m'n logje van vorige week vrijdag. Dat ging over een vrij onopvallend plantje in onze tuin, maar met een heerlijke geur. Ik kende de naam niet en vroeg botanici onder ons te reageren. Dat deed gelukkig Riet de Bruin, mijn oud collega. Het plantje heet Tellima . Het heeft geen nederlandse naam en het staat bijvoorbeeld ook in de tuin van het NMEcentrum. Erg bedankt Riet! Ik heb wat verder gegoogeld en het bleek dat het oorspronkelijk uit de naaldbossen van Noord-Amerika komt. De Amerikanen noemen dit plantje "fringe cup", dat franjekopje betekent. Ik heb een paar bloempjes nog maar eens vergroot weergegeven. Inderdaad Franjekopje . Ik stel voor om het in het IVN voortaan zo te noemen. Het heet Tellima naar een enzym Tellimagrandin II dat uit de bladeren wordt gewonnen. Het speelt een rol in de stofwisseling van de plant. Het behoort tot de de familie van de Saxifragaceae, "steenbrekers". Zoals zoveel planten werd deze familie  medisch gebruikt en werd toegediend aan nierpatienten met nierstenen. Die zouden afgebroken worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten