woensdag 8 april 2015

Een kunstwerkje


'k Heb nog niet vaak zo'n mooi Kievitsnest gezien. Helemaal van strootjes die bijna in elkaar gevlochten zijn. Als je deze  broedende Kievit ook bezig ziet, zij ( of hij het ook zo doet weet ik nog niet) broedt een poosje en verlaat dan, al of niet gedwongen door een  Kraai of Grote Manteleeuw in de verte of  soms spontaan zonder aanwijsbare oorzaak, het nest en gaat strootjes smijten. Ze gooit ze over de rug naar het nest.  Ook al is het broedsel compleet, ze blijft het nest opbouwen. Dit heb ik wel vaker gezien. De meeste nesten bestaan uit een kuiltje, uitgeschraapt door het mannetje met de pootjes, bekleedt met wat strootjes. Hier zal ook wel wat geschraapt en gedraaid  zijn , maar dit is puur vlechtwerk zoals een Merel, een Ekster, een Heggenmus het doet. Materiaal genoeg.  Gijs, de boer,  heeft op dit perceel ruige mest gegooid en levert zo het materiaal. Vanmorgen heb ik deze foto kunnen maken doordat een paartje Kraaien overvloog en de Kieviten, er broeden vier paar,  er achteraan gingen. Dan duurt het altijd een poosje voordat ze weer op het nest zitten en kon ik een foto maken. Ik wacht dan in mijn mobiele schuilhut langs de weg en kijk, ik begin met minstens een half uur alleen maar kijken. Wat gebeurt er? Soms niks en ga ik niet eens het weiland in. Soms zie ik een kansje en ga kijken. Verder komen daar twee Grutto-nesten, ik vond het begin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten