vrijdag 17 april 2015

Bosvergeet-mij-nietje


Dat dit een vergeet-me-nietje is zal niemand ontkennen, maar welke?  Er zijn vele soorten. Met wat gedetermineer op Google kom ik uit op een Bosvergeet-me-nietje. De kroonbladslippen staan recht afstaand en vormen een plat bloempje. Het  Akkervergeet-me-nietje heeft schuin omhoog staande kroonblaadjes en vormt zo een kommetje. Ik ben altijd onder de indruk van een klein bloempje dat  bij een vergroting door een macrolens er zo mooi uitziet. De meest scherpe in het midden is een wat ouder exemplaar en heeft al geen stuifmeel meer. Die met een geel ringetje in het midden zijn jonger. Een Vergeet-me-nietje zaait zich makkelijk uit, er gaan honderen, zo niet duizenden zaadjes in een gram. Gevolg: overal groeien in onze tuin Vergeet-me-nietjes. En dan te weten dat we ooit begonnen zijn met een zakje met zaadjes dat je gratis bij een benzine-station kreeg.
Onze Kievitsbloemen bloeien volop. 16 bloemen. De Magnolia idem, maar de eerste kroonbladen zijn vandaag gevallen. "Op weg naar het einde" . Was dat niet een boek van Reve?

Goed weekeinde en blijf kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten