vrijdag 16 februari 2024

Nieuwe kolonie Blauwe Reigers ?


 Vanmiddag hoog in de bomen boven de Blauwe Reigerkolonie in Bosdijk de eerste schermutselingen tussen de a.s. bewoners. Verkennen. Deze kolonie is bekend bij het Sovon en bestaat uit 14, 15 nesten. Al behoorlijk wat jaren op de kaarten ingetekend. 
Hoogstwaarschijnlijk heb ik een nieuwe, onbekende kolonie ontdekt langs de Westerlandweg, bij de tweede woonboerderij vanaf het kruispunt met de Hoofdweg, richting Stal Bos. Op 4 januari heb ik over een groepje Blauwe Reigers geschreven dat stond aan de achterkant van de grote tuin. Op 9 februari zag ik op dezelfde plek weer een groepje staan ( foto beneden) . Regelmatig zie ik daar reigers in de sloot staan nu ik er op let. Ik heb eens de telescoop op de bomen gezet en het blijkt dat in een grote naaldboom volgens mij enkele nesten zitten. Donkere vlekken met dezelfde vorm als de nesten in Bosdijk. Het juiste aantal durf ik niet te noemen, dat moeten we nog ontdekken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten