maandag 5 februari 2024

Heksenkring?


 Op miin zolderraam, op het zuiden, groeien weelderig enkele korstmossen. Ik zie iets grappigs. Begonnen als een vlekje zijn ze in een aantal jaren uitgegroeid tot grote vlekken. Korstmossen groeien niet zo snel. Het valt op dat het binnenste deel, dus het oudste, bij een aantal verdwenen is. Zo is een cirkel korstmos ontstaan. Het doet me denken aan een heksenkring bij paddestoelen. Het oudste deel van de zwamvlok (mycelium) in de grond is dood daardoor komen de gevormde paddestoelen in een kring te staan. Ik denk dat zoiets ook bij deze cirkels van korstmossen is gebeurd. 

Onder de binoculair gelegd ziet het er zo uit:


Ik krijg van de determinatie-computer van waarneming.nl drie verschillende namen door: Bleek vingermos, Rond Schaduwmos en Stoeprandvingermos. Als ik de foto's bekijk in de Veldgids kies ik voor Stoeprandvingermos, misschien zit ik er helemaal naast.

Wie het weet mag het zeggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten