maandag 16 januari 2023

Zeer zeldzaam


Eindelijk weer een nieuwe soort: een Ross Gans. De meeste vogelaars hebben wenssoorten, soorten die ze nog nooit gezien hebben maar graag willen zien. Ik heb op mijn denkbeeldig lijstje bijvoorbeeld staan de Scharrelaar, de Bijeneter, het Smelleken, de Stellers Eidereend enz. enz. Zo ook tot vanmiddag 15.00 uur de Ross Gans. En nu heb ik hem, ik wordt nog soortenjager op mijn ouwe dag.De Roodhalsgans zie ik elk jaar wel een keer, de Zwarte Rotgans nog maar één keer gezien in mijn "achtertuin", en nu dan de hier zeldzame gans uit Amerika en Canada. Het kunnen ontsnapte exemplaren uit een vogelverzameling zijn, maar dan hebben ze een alu-ring aan een poot. Deze vogel zat te ver weg omdat te kunnen zien.
Het beest zat langs de Gagelweg in de verte, dankzij de telescoop ontdekte ik de gans. Hij zat eerst op de modderhopen die daar al een poos liggen met wat Grauwe Ganzen en toen vloog de helemaal witte gans, behalve de vleugelpunten die zwart zijn, naar de andere Grauwen en Kollen. Het is net een grote eend.  Snavel is niet geel zoals bij de Sneeuwgans maar roze met donkere randen.  
Ze broeden in het noorden van Canada en overwinteren in het zuiden van Noord-Amerika en Mexico. Soms dwaalt er eentje af.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten