maandag 9 januari 2023

Eendenkorven


Ik heb al vaker geschreven over eendenkorven , begin dit jaar nog over korven in de Langbroekerwetering ten zuiden van de Utrechtse heuvelrug . Ik zie ze de laatste tijd( 2 jaar) ook in onze polders verschijnen. Langs de Bovendijk, Wilnis, en deze tegenover boer Van der Vaart aan de Gagelweg.

De korven hier zijn gemaakt van riet of vlas.( Wordt er nog vlas verbouwd?) Die in de Langbroekerwetering zijn van wilgentenen gevlochten.  Uit mijn jeugd herinner ik me dat ze daar van stro waren. We hadden altijd een korf in een oude boom en er werd altijd met veel succes in gebroed. ( Zie logjes 4 juli 2021 en 25 febr. 2022). Na wat gepuzzel en gezoek kwam ik erachter dat de Jagersvereniging ze plaatst. Volgens de natuurbeschermingswet moeten ze er voor zorgen dat de wildstand in hun jachtgebied op peil blijft. Dat doen ze dus op deze manier. Daar het aantal Wilde Eenden hard achteruit gaat hoopt men , ik ook natuurlijk, dat deze kunstnesten helpen om weer wat meer eenden te krijgen. Niet teveel afschieten heren. Ik vind het mannetje Wilde Eend nog altijd de mooiste eendensoort.

Met opzet worden ze in het water gezet zodat roofdieren er niet bij kunnen. In Friesland werden ze ook in bomen en op schuurtjes in de buurt van water gezet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten