donderdag 19 januari 2023

Wat een week!!!!!!!


 Maandag een Ross'gans, een zeldzaamheid en hoogstwaarschijnlijk zonder ring, dus een Canadees, en nu vanmiddag , ook aan de Gagelweg, een Roodhalsgans, ietsje minder zeldzaam, maar wel een schoonheid. Verder maar liefst 6 halsringen bij Kolganzen. Dit zijn ouderwetse getallen.  Toen we een aantal jaren bezig waren met het halsringonderzoek , ruim 20 jaar geleden, werd er meer geringd en kon je uitgaan van 3 a 4 ringen per duizend vogels, Dat klopte meestal. Dat is de laatste tijd wel anders, in het begin van het afleesseizoen. Tot vorige week had ik maar 13 aflezingen en dan te weten dat ik elke werkdag even de polder induik om de ganzen te zoeken. Elk jaar neem ik me dan ook voor om wat minder ganzen en wat meer andere vogels op het menu te zetten. Maar het kriebelt altijd zodra ik de roep van de Kolganzen hoor. En dan deze week en deze dag. 
Het waarnemen van een zeer zeldzame gans is natuurlijk al een enorme ervaring, en dan notabene de andere wat minder zeldzame Roodhalsgans er over heen!! Hoe het kan weet ik niet maar er zaten, daarvoor kwam ik, maar liefst 6 gehalsringde ganzen. Je moet geluk maar vooral geduld hebben.  

Als eerste kwam het gezinnetje R7V, R7T en R7R in de telescoop. Zie foto. Deze zijn heel recent geringd zodat de ringgegevens nog niet zijn ingevoerd. 
Vervolgens YAV in de kijker. is geringd op 11.11.2011 in Skarsterlan bij Heerenveen.  Het gekke bij deze gans is dat van 2013 tot 2023, nu dus, er geen aflezing is geweest. Tien jaar onder de radar blijven lijkt me stug, dus ik vermoed dat ik verkeerd heb afgelezen en zal haar niet invoeren.
Dan UR1 . Een maand geleden ook door mij op dezelfde plek, Gagelweg, afgelezen.  Is op Sinterklaasavond 2014 in Garijp Fr. geringd. Meestal in Finland verbleven en nu hier.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten