dinsdag 24 januari 2023

Rode Hazelaar


 De Corylus-familie behoort tot de Berkenbomen. Drie soorten: de Hazelaar ( die van de Hazelnoten),  de Boomhazelaar, een grote boom met veel hazelnoten maar oneetbaar. In het gemeenteplantsoen bij mij achter staat een Boomhazelaar en ik was indertijd blij met de eerste lading hazelnoten die er rijkelijk  onder lagen, maar helaas, keihard, niet te eten en nauwelijks vruchtvlees. In mijn eigen tuin heb ik sinds jaar en dag de Rode Hazelaar ofte wel het Hubertusnootje. Ook oneetbaar. En weinig vrucht- dragend, alhoewel dit jaar er veel meer katjes ( mannelijke bloemen, zie foto) in zitten. Nu in januari worden ook de vrouwelijke bloempjes rijp. Dat zijn de kleine knopjes met een paar rode uitstekende stampertjes.Dit jaar hoop ik op wat meer nootjes. De naam Hubertus komt van Hubertus van Maastricht die daar in de jaren plm. 600 bisschop was.

De bloeiende Hazelaars, alle drie soorten, bloeien nu. Het stuifmeel kondigt de eerste periode van.  hooikoorts aan, Er zitten nog geen bladeren aan de bomen, het zijn dus windbestuivers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten