dinsdag 23 november 2021

Echtpaar P2K en P1Pzwart

 Soms heb je geluk: ik scande een groep Kolganzen langs de Hoofdweg, Mijdrecht. Ik had nog maar een halsring afgelezen, maar een dergelijke start met weinig halsringen maak ik al jaren mee. Dus geen paniek, later in  het seizoen komen er wel meer. Toch maar even proberen. En toen gebeurde het: er streek in mijn beeld van de telescoop een Kolgans neer met een halsring !! Dat is me nog nooit  gebeurt. Een Z en een K, de grote letter kon ik nog niet zien.  Is er nog een Kol neergestreken met een halsring? Dan zou het best een paartje kunnen zijn. En jawel een paar meter verder was nog een halsring, P1Pzwart, dan zou de Z bij de ander waarschijnlijk een 2 zijn. Die fout wordt vaker gemaakt. Zo ook bij deze gans, toen ik de twee vogels invoerde in het computerprogramma, zat er een waarneming bij met PZK. Maar alle waarnemingen waren verder P2K en P1P, een paartje . Geringd in Lith, NB, op 3januari 2020. Als adulten , P1P was het vrouwtje en de ander het mannetje. In het voorjaar van 2020 veel in Wijde Wormer, op 16/11 van dit jaar de eerste aflezing in Etten Leur en nu hier.

De ganzen werden verstoord door een boer, neem ik aan. Ik vond ze terug, ook het paartje, aan de andere kant van de Hoofdweg bij Molenland. Daar werden ze later verstoord door de zoon. Even met 'm gepraat. Zij laten de koeien niet meer buiten maar maaien nog wel het gras. Er is nog genoeg hoog gras, een goed jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten