donderdag 19 augustus 2021

Rode Hooiwagen


 Ik heb mezelf weer eens wat huiswerk opgelegd. Gepokt en gemazeld met huiswerk geven is dat niet zo moeilijk voor me. Bij het schrijven van een logje grijp ik wel vaker naar een studieboek, zou je soms niet zeggen, meestal herinner ik me de stof dan wel weer. Het houdt m'n hersentjes fit, toch?, of is dat suggestie? In ieder geval voel ik me er wel bij. 

Vandaag m'n kennis van de taxonomie opgehaald. Taxonomie is de soortenleer met de hele santekraam van indelingen in groepen: klasse, stam, orde, soort, ondersoort, etc. 

Een Hooiwagen op het Brandkruid was de aanleiding tot deze ijver. Een Hooiwagen is een Hooiwagen, dacht ik. Nee dus. Een Hooiwagen is geen spin, wel een spinachtige. Een spinachtige is een klasse van de stam van de geleedpotigen, net zoals de insekten en de kreeftachtigen.
De klasse van de spinachtigen bestaat uit o.a. ordes van de echte spinnen, de teken, de hooiwagens. Ben je er nog? Een gewone spin heeft duidelijk een kopborststuk en een achterlijf, bij de hooiwagens is alles tot een rond, ovaal  lichaampje vergroeid. Hooiwagens kunnen geen spindraden maken, ze hebben maar 1 paar ogen, spin meerdere, ze hebben geen gifklieren, wel geurklieren. 
Op de foto staat de Rode Hooiwagen,te herkennen aan de kleur en de streepjes bovenop het lichaam.

Deze soort komt oorspronkelijk van het Apennijns Schiereiland  (Italie)en is bezig met een noordelijke opmars. De eerste mededelingen uit ons land  zijn uit de late 90-er jaren van de vorige eeuw. Hij verdringt de toen veel voorkomende Muurhooiwagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten